onsdag 4 november 2009

This is England

Efter att ha köpt engelska tidningar på Pressbyrån, käkat fish and chips i Salzburg, handlat på Tesco i Slovakien, och sett på brittisk Tv på Cypern så känns det både annorlunda och hemtamt att verkligen vara i England. Jag får ofta hejda tanken "det här känner jag i gen, det är ju en sådan här engelsk..." Men jag har mycket kvar att lära. Exempelvis känns det fortfarande livsfarligt att korsa vägen. Och tyvär är det många små, gärna enkelriktade vägar, överallt.

Och jag har flera saker kvar att upptäcka som jag trodde var vanliga i London: Indiska resturanger. Var är dom? Människor som pratar svenska. Var är dom? Hmm..

Jag åker tunnelbana till jobbet, och det gäller att klä sig för den. Den råkar nämligen ha ett eget tropiskt klimat. Bergvärme? Hursomhelst är det skönare att frysa lite på gatan än smälta bort i tunnelbanan. De flesta tunnelbanestationer har också en snillrik konstruktion. Efter att man klivit av tåget går man upp för en trapp en våning (handikappvänligt, I think not) och sedan köar man tillsammans med hela resenär-mobben till en hiss som tar upp en till gatunivå.

1 kommentar:

  1. Visst är det skumt med vänstertrafik, tar ett tag att förstå sig på, poch sen plötsligt känns det så naturligt så när du kommer tillbaka till Svedala så blir du överraskad av hur trafiken här fungerar. Verkar trevligt i London. Jättefina bilder! Ska ta och titta på möjligheten att titta förbi någon helg medan du är där. Ha det gott!

    SvaraRadera